Tips en Trucs

Montage probleem

Ria Grimbergen 10 maart 2021

Mijn verhaal hoe je in de fout kunt gaan 🥴

Soms doe je domme dingen !!!!

Met enorm veel zin begin ik aan een nieuw videoproject; van een bezoek aan een stad gedurende meerdere dagen.

Er zijn heel veel clips van 2 camera’s en verschillende onderwerpen.

Ik heb er zin in.

Alle clips zijn ingelezen en staan in de Library.

Ik maak een nieuw project aan in de kwaliteit 4K en begin aan een eerste filmpje.

Dat gaat allemaal prima, filmpje is klaar en naar tevredenheid opgeslagen.

De Library blijft staan want hiermee  ga ik nog meer films maken.

Inmiddels zijn er weer nieuwe opnamen gemaakt tijdens de winterse dagen, de film daarvan monteert sneller, dus die maken we eerst.

Er komen nog een paar projectjes langs die nog even voorrang krijgen.

Een daarvan was met clips die met de iphone gemaakt werden ( brrrr camera niet meegnomen ook stom) deze opnamen hebben dus een lagere kwaliteit.

Dat is geen probleem, het project dat ik daarvoor aanmaak zet ik keurig in de kwaliteit 1290×1080 Dus HD.

De filmpjes zijn klaar en ik ga weer terug naar het allereerste project van het stadsbezoek.

Ik maak een nieuw project aan en ga lekker monteren aan het volgende filmpje. 

Ik heb niet gekeken bij het aanmaken van het project in welke kwaliteit dat dit gaat gebeuren – OEI !!!!!

Met veel plezier ga ik weer aan de slag met de film en eenmaal redelijk tevreden met het resultaat laat ik deze eerst in de HD kwaliteit berekenen.

Tot zover prima.

Maar nu wil ik ook de 4K versie hebben en dat kan dus niet . Dit project lust alleen maar 1290×1080-HD

Hoe kan dit nu??

Alle clips staan in de 4K kwaliteit in de Library??

Ik heb het opgelost door een nieuw project aan te maken – goed gekeken dat dit in 4K kwaliteit staat.

De hele film in het vorige project, met de lagere kwaliteit, geselecteerd en gekopieerd naar het nieuwe project met de 4K kwaliteit.

Alles opnieuw laten berekenen en klaar is Klara – toch mijn zin en ik heb nu ook deze film in de kwaliteit die ik wil hebben.😁


9 overgangen die je als videomaker echt moet kennen voor je montage

3 maart 2021

Een video is opgebouwd uit meerdere losse clips of fragmenten en er bestaan allerlei manieren om deze in elkaar over te laten lopen of achter elkaar te monteren. Hier moet je eigenlijk tijdens het opnemen al rekening mee houden. In dit blog laat ik negen inspirerende manieren zien hoe je overgangen kunt maken tijdens het editen!

Cut 1: Hard cut

De meest ‘standaard’ cut, is de hard cut. Dit is relatief simpel doordat je twee verschillende shots achter elkaar zet, zonder dat je de overgang een specifiek effect geeft. Het is een harde overgang tussen twee totaal verschillende beelden. Je kunt hier mee variëren door van beeldhoek te wisselen of van een totaalshot naar een medium shot, naar een close te gaan. Houd er bij het laatste rekening mee dat er een verschil zit van minstens dertig graden tussen de shots zit, anders krijg je een jump cut!

Cut 2: Jump cut

Jump cuts zijn hele snelle cuts die in hetzelfde shot worden gemaakt. Dit is een manier om lekker de vaart in een video te houden. Het wordt vaak als komisch effect gebruikt, maar je kunt het ook zo doen dat het bijna niet opvalt en tussen twee shots iets meer inzoomen.

Cut 3: Fade in, fade out en crossfade

De fade in, fade out en cross fade zijn de klassieke cuts. In plaats van een hard cut, laat je met een crossfade de shots langzaam in elkaar overvloeien. Bij een fade in wordt het beeld langzaam zichtbaar en bij een fade out wordt het beeld langzaam minder zichtbaar. Deze cuts zijn bijvoorbeeld in te zetten voor overgangen van een donker naar een helder shot.

Cut 4: Match cut

Met een match cut snijd je twee dezelfde soort shots naar elkaar over. Als voorbeeld kun je denken aan dat iemand van rechts naar links door het beeld loopt, maar dat de achtergrond veranderd. Eigenlijk zijn het dus meerdere opnames die met elkaar ‘gematched’ zijn en de positie van de persoon veranderd niet in het kader.

Cut 5: Cutting on action

Met cutting on action snijd je precies op het moment dat er actie is in het shot. Hiermee kun je een hele snelle, actieve en spannende video creëren. Doe dit zorgvuldig, want als je iets te vroeg of te laat knipt voelt de video niet meer natuurlijk om naar te kijken.

Cut 6: Parallel cut

Het werken met parallel cuts wordt ook wel cross cutting genoemd. Hierbij edit je de shots van twee verschillende verhalen door elkaar heen om naar een climax toe te gaan. Zo kun je veel spanning in een scène krijgen. Het liefst wil je dat de twee verhaallijnen samenkomen om de kijker het gevoel te geven dat het verhaal zich tegelijkertijd af heeft gespeeld.

Cut 7: L-cut

Met een L-cut trek je de audio van het eerste shot, wat langer door naar het daaropvolgende shot. Terwijl de ene persoon nog aan het praten is, zie je bijvoorbeeld de persoon in beeld waartegen gepraat wordt. Zo kun je de reactie zien van degene die luistert.

Cut 8: J-cut

De J-cut is precies het tegenovergestelde van een L-cut, je laat de audio van het volgende shot eerder beginnen dan het beeld. Dit is een hele handige manier om alvast het gevoel van de volgende scene op de kijker over te brengen.

Cut 9: Onzichtbaar

Zelf ben ik een groot fan van onzichtbare cuts! Met een onzichtbare cut heb je vrijwel niet door dat er wordt gesneden in de clip. De camera kan als voorbeeld van links naar rechts gaan en zo naar het andere shot bewegen. Of je maakt een speciale overgang, zoals dat het volgende shot zichtbaar is in de steeds groter wordende opening van een laptop die wordt geopend. Houd er wel rekening mee dat dit meer tijd kost doordat je veel moet keyframen.

Experimenteer en wees creatief!

Hopelijk hebben jullie iets aan de voorbeelden in de video en zijn jullie geïnspireerd om hier zelf mee aan de gang te gaan! Er zijn echt talloze manieren om overgangen in je video’s te maken. Ga er dus vooral lekker mee experimenteren en wees creatief…, succes!

’t Veluws Zandsculpturenfestijn viert 75 Jaar Vrijheid

Logo van 't Veluws ZandsculpturenfestijnTot oktober 2021 verlengd. Kijk voor tickets bij “Dagjeweg.NL

Bewonder indrukwekkende zandbeelden van de Slag om Arnhem, D-Day, Anne Frank en natuurlijk de feestelijke bevrijding. ’t Veluws Zandsculpturenfestijn staat dit jaar in het teken van 75 Jaar Vrijheid! Er zijn meer dan 100 zandsculpturen te zien.

Tip van Ron 

Handige muzieksite

Hierbij de uitleg van de gratis muzieksite: www.hibou-music.com Allereerst moet je zorgen dat het programma “ muziek “ ( het oude I tunes) is geïnstalleerd op je computer. Wanneer je hibou-music.com hebt geopend, ga je in de homepage zoeken naar een genre en vervolgens naar een nummer. Selecteer welke lengte van het muziekstuk je wilt gebruiken. Als je een geschikt nummer hebt gevonden, zet je hem stop en klik vervolgens op het rondje voor de hoogste Kbps ( paarse no 1 ) Dan wordt dit rood en dan zie je rechts boven bij de rode 2 een blauw balkje bij de pijl naar beneden verschijnen. Dit duurt maar heel even en daarna is het nummer ingeladen in “ muziek “ ( oude I Tunes ). Open “ muziek” en dan staat het nummer onder ; recent toegevoegd Verder is het een kwestie van inladen in FCP

Piet de Jong

In FCP Titel met tekstmasker maken.

De te gebruiken clip uit de storylijn halen, door rechts te klikken en kies Dan: Lift from storylijn. Maak boven de clip een tekstvoor de titel. Zet de tekst op z’n plaats in de clip. Klik op de tekst en ga naar de inspector

Kies voor blend modus bovenaan en in de rij Van het window kies je voor stencil Luma. Breng een clip of achtergrond op de plaats onder de tekst op de lege plaats. Maak er een compoundclip van en geef een naam. Ria Grimbergen

Multicam maken

Een Library aanmaken. De clips van de verschillende camera’s inladen. Kies de camera waarvan het geluid het beste is geef voor deze camera in het venster inspector (bij ) vervolgens camera name: vul hier in: camera 1. Selecteer de clips van deze camera en geef deze op deze plaats: camera 1 mee Doe dit ook met de de clips van de andere camera’s; Camera 2 wordt hier camera 2 en alle clips van deze camera worden hier ook zo aangegeven, enz.

Kies onder View: angels Maak een project aan - geef hiervoor een naam. Kijk of links onderin het vak waar je de naam geeft staat: use custos settings Bij file - new kiezen voor multicam clip Trek de clips per camera naar de werklijn onder elkaar. In de viewer zie je de verschillende camera’s apart. Boven in de viewer links staan 3 icoontjes Kies het middelste icoontje: beeld om te knippen

Bij settings geef je aan om hoeveel camera’s het gaat . Nu wilde het de laatste keer bij mij zo niet lukken. Ik heb toen de te gebruiken clips voor de multicam in de library geselecteerd, dus alle clips van beide camera’s in mijn geval, toen gekozen voor multicam bij file. Daarna maakte hij de goede multicam waarbij ik beide camera’s in de viewer zag. Bij de eerste methode zag ik maar 1 camera - de andere werd niet meegenomen in de multicam. Ria Grimbergen

Heb jij ook een tip, stuur dan je tekst en plaatjes naar de web beheerder. Alvast bedankt!